Zapotrzebowanie organizmu na witaminę D

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Nazywa się ją „słoneczną witaminą”, ale jak zapewnić sobie wystarczająco dużo witaminy D, gdy słońce nie świeci lub gdy go unikamy? Skóra musi otrzymać porcję promieni słonecznych, by wytworzyć witaminę D, której normalna, zbilansowana dieta dostarcza w bardzo niewielkich ilościach. Na niedobór tej witaminy narażone są szczególnie osoby starsze, przebywające w szpitalach i domach opieki, rzadko wychodzące na dwór, ludzie o ciemniejszej karnacji oraz osoby szczelnie zasłaniające swoje ciała ze względów kulturowych lub religijnych.

Zatem co zrobić, by dostarczyć organizmowi witaminę D w odpowiedniej ilości? W tym celu nie musisz wcale piec się na słońcu i ryzykować raka skóry.

To, ile witaminy potrzebujesz, zależy od Twojej karnacji. Jeśli masz jasną skórę, zapewne latem wystarczy tylko około 5-minutowego wystawienia na słońce codziennie, gdy tymczasem przy ciemnej karnacji możesz potrzebować do 20 minut.

Zimą czas spędzony na słońcu musi być dłuższy, ponieważ poziom promieniowania UV jest znacznie niższy. Ale łapiąc wystarczająco dużo słońca latem, możesz zbudować zapasy na zimę.

Trzeba także pamiętać, że nawet w pochmurny dzień jesteśmy nadal wystawieni na promieniowanie UV. To, że nie widzisz słońca zza chmur, nie oznacza, że skóra przestanie wytwarzać witaminę D.

Niewiele rodzajów żywności zawiera witaminę D: tłuste ryby, jajka, niektóre wzbogacone produkty nabiałowe. Warto włączyć je do swojej diety, nawet jeśli uważasz, że w Twoim wypadku nie ma obaw o niedobór witaminy D.

Osoby po 50. roku życia potrzebują niemal dwukrotnie więcej witaminy D niż ludzie młodsi. Zatem, aby mieć pewność, że dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D, postaraj się spędzać około 15 minut na dworze codziennie i jedz zdrowe pokarmy, wymienione powyżej.

  Tycie po lekach - prawda czy fałsz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*